Nedstämdhet och värk kan vara tecken på klimakteriet

Tecken på klimakteriet
Nästan alla kvinnor känner av klimakteriet någon gång efter att de fyllt 50 år. Ungefär 60 procent har måttliga till svåra besvär. Ändå är det bara ett fåtal som söker hjälp för sina symtom.

Oregelbunden mens, utebliven mens och värmevallningar är kända symtom i samband med klimakteriet. Men det finns många andra besvär som också hänger samman med den stora hormonomställning som sker under den här perioden. Det kan till exempel röra sig om nedstämdhet och humörsvängningar, som tycks komma från ingenstans. Många kvinnor upplever att de psykiska symtomen under klimakteriet är tuffare att leva med än de fysiska.

Klimakteriet kan visa sig på många olika sätt

Här är exempel på fler symtom i samband med klimakteriet:

  • Nedstämdhet. I takt med att östrogennivåerna sjunker så minskar också nivåerna av serotonin, ett hormon som är viktigt för vårt välmående. Det kan leda till nedstämdhet och depression.
  • Trötthet, håglöshet och lägre energi. Stora hormonomställningar är tröttande. Det vet alla som känner en tonåring. Många får lägre energinivå och en känsla av håglöshet i samband med klimakteriet.
  • Sömnproblem. Det är vanligt att börja vakna vid fyratiden på morgonen och ha svårt att somna om.
  • Irritabilitet, aggression. Humöret kan svänga och du kan bli mer lättirriterad än annars.
  • Glömska och svårigheter att koncentrera sig. Tankeförmågan påverkas under klimakteriet, och det kan bli svårare att komma ihåg saker och att koncentrera sig. En del beskriver det som hjärndimma.
  • Nedsatt sexlust. När östrogennivåerna sjunker så påverkar det även sexlusten.
  • Viktuppgång. Ökad mängd kroppsfett, särskilt runt magen, är vanligt.
  • Svårighet att reglera kroppsvärmen. Att klimakteriet kan ge svettningar och värmevallningar är känt. Men du kan också få lättare att frysa, och generellt sett ha svårt att reglera kroppsvärmen.
  • Värk i kroppen. Under klimakteriet är det vanligt att få ökade ledbesvär, ryggvärk och att kroppen känns stelare.
  • Torra slemhinnor. Slemhinnorna i underlivet blir torrare, vilket kan göra samlivet svårare.
  • Ökad hårväxt i ansiktet. Det är vanligt att du märker av fler och grövre hårstrån i ansiktet, framför allt på hakan, halsen och på läppen. Det hänger samman med den ändrade hormonbalansen.

Så kan du lindra symtomen

Det finns många saker du kan göra själv för att må bättre under klimakteriet. Om du har mycket besvär kan du också söka hjälp för att få individuellt anpassade tips och råd. Här är några exempel på åtgärder som hjälper många:

  • Acceptans. En viktig åtgärd är att försöka acceptera att kroppen och själen kommer att vara lite i gungning under den här perioden.
  • Avslappningstekniker som mindfulness, yoga och meditation kan hjälpa.
  • Träning. Fysisk aktivitet är ett effektivt sätt att lindra klimakteriesymtom, både fysiska och psykiska.
  • Balanserad kost. Dra ner på socker, och ät en näringsrik och balanserad kost.

Du kan läsa mer om klimakteriet här.

Hos Doktor.se arbetar barnmorskor och läkare som du kan vända dig till för att få råd och stöd i samband med klimakteriet.

  • Öppet dygnet runt
  • 365 dagar om året
  • Direkt i mobilen
Skriv in ditt mobilnummer här så skickar vi nedladdningslänk till din mobil! Supersmidigt.
Ange telefonnummer
Kontrollera telefonnummer och försök igen.
Vi samarbetar med