Ta hand om käken – sluta gnissla och pressa tänder

Att få problem med tänderna kan bli en dyr historia. Och gnisslar och pressar man tänder kan det dessutom leda till en irriterande huvudvärk. Här är tecknen du bör hålla kolla på.

Kanske vaknar du med stel käke, har svårt att gapa ordentligt eller så har en ovälkommen spänningshuvudvärk börjat smyga sig på. Det är inte alltid helt lätt att upptäcka att man gnisslar eller pressar tänder, då det oftast inträffar på natten. Det är en vanlig åkomma och vissa gör det även under dagtid. Upptäcker man det inte själv så märker ofta den man sover ihop med att det låter eller så ser tandläkaren att tänderna slits onormalt snabbt.

Gnissla och pressa tänder är inte riktigt samma sak, men båda har en negativ påverkan på tänderna. Om du gnisslar kan tänderna bli ojämnt slitna, framför allt fram- och hörntänder. De kan även bli vassa och taggiga. Om du istället pressar tänder har olika delar av käken blivit överbelastad. Kanske börjar det knäppa i käken när du öppnar eller stänger munnen, du kan känna dig trött i käkmusklerna och ha svårt att gapa stort. Det kan till och med gå så långt att tänderna spricker. Både gnissel och press kan uppkomma under en stressig period i livet och det bästa man kan göra är att försöka minska på stressen, prova att göra olika avslappningsövningar och se till att få tillräckligt med sömn.

Men det allra viktigaste är att söka hjälp hos en tandläkare så fort som möjligt, hen kan ge dig ett stretchschema för käken samt skaffa en bettskena om det skulle behövas. Även en fysioterapeut kan hjälpa den som gnisslar eller biter ihop. Har du problem med munnen är det viktigt att se över munhygienen överhuvudtaget: var noga med att borsta tänderna, använd munskölj och drick mindre sura och söta drycker.

  • Öppet dygnet runt
  • 365 dagar om året
  • Direkt i mobilen
Skriv in ditt mobilnummer här så skickar vi nedladdningslänk till din mobil! Supersmidigt.
Ange telefonnummer
Kontrollera telefonnummer och försök igen.
Vi samarbetar med