Hälseneinflammation

Hälsenan leder från hälen upp till vadmuskeln och kan kännas som en tjock sträng. Det är vanligt att få ont i hälsenan efter att du överansträngt den, och det brukar kallas hälseneinflammation fast det egentligen sällan rör sig om en inflammation. Det kan till exempel börja göra ont om du tränat igen efter ett längre uppehåll, eller om du börjat träna på ett nytt sätt. Hälseneinflammation kallas även för Akillestendinit.

Orsak till hälseneinflammation

En hälseneinflammation beror på upprepad och intensiv ansträngning av hälsenan. I många fall är det, trots namnet, inte en inflammation utan en överansträngning och upprepade små skador. Hälsenan blir skörare med åldern, vilket ökar risken för skador. Risken för att drabbas är också högre bland män.

Andra riskfaktorer är:

  • träning i nerslitna eller ostadiga skor
  • hård träning i kyla
  • löpträning i backig terräng
  • underliggande tillstånd som psoriasis och högt blodtryck

Symtom på hälseneinflammation

Hälseneinflammation kan ge symtom som: 

  • mild smärta i hälen som blir värre vid belastning och avtar vid vila
  • mer uttalad smärta kan komma efter ett längre pass av löpträning, backträning eller sprinter 
  • smärta när du står på tå
  • svullnad, ömhet och stelhet i hälsenan och fotleden, särskilt på morgonen

Förebygg hälseneinflammation

Det är inte säkert att det går att förebygga hälseneinflammation, men här är tips på saker du kan göra för att minska risken att drabbas. Det är särskilt viktigt om du tidigare haft problem.

  • Öka aktivitetsnivå gradvis. När du börjar träna är det viktigt att börja långsamt och öka gradvis. 
  • Ta det lugnt. Undvik hård träning som frestar på hälsenorna, som backträning, om du inte är van. Om du ska träna hårt är det viktigt att öka långsamt och alltid värma upp innan.
  • Sluta om det gör ont. Om du känner att det gör ont i hälsenan, sluta och vila.
  • Stretcha. Ta tid att stretcha ut vadmuskeln och hälsenan regelbundet. Det är särskilt viktigt om du tidigare haft problem.
  • Öva styrka och balans. Styrketräning av ben och fötter i kombination med balansövningar.
  • Varierad träning. Växla mellan olika sorters träning, till exempel mellan högintensiv träning som att springa eller hoppa, och lågintensiv träning som att simma och cykla.

Vad kan jag göra själv?

Du kan lindra besvären genom att:

  • vila hälsenan, och vänta med träning tills besvären har gått över
  • använda bra skor och överväga att ha ett inlägg under hälen för att avlasta hälsenan
  • ta receptfria värktabletter mot smärtan

Behandling vid hälseneinflammation

En hälseneinflammation brukar kunna gå över av sig själv med hjälp av egenvård. Du kan också få hjälp med rörelser för stretch, rörlighet och styrka av en fysioterapeut.

I sällsynta fall kan besvären vara så svåra att de inte går över med fysioterapi. Då kan du behöva en operation.

När bör jag söka vård?

Du bör söka vård om något av följande stämmer in:

  • Om dina besvär inte blivit bättre efter en vecka.
  • Om du har svår och ihållande smärta i hälsenan.

Hur kan Doktor.se hjälpa mig?

Vi kan hjälpa dig att bedöma dina symtom och ge rådgivning.

Senast uppdaterad: 2021-03-22
Redaktör: Ewa Lundborg - Doktor.se
Granskare: Seika Lee, medicinsk chef - Doktor.se
  • Öppet dygnet runt
  • 365 dagar om året
  • Direkt i mobilen
Skriv in ditt mobilnummer här så skickar vi nedladdningslänk till din mobil! Supersmidigt.
Ange telefonnummer
Kontrollera telefonnummer och försök igen.
Vi samarbetar med