Receptförnyelse
Syftet med våra rutiner kring recept och receptförnyelse är att du ska få den säkraste och lämpligaste läkemedelsbehandlingen. Följande gäller när du förnyar recept via oss på vårdcentralen.
- Du behöver vara listad patient hos oss – lista dig gör du enkelt via 1177 Mina Vårdkontakter, välj vårdgivare Fridhemsplans vårdcentral.
- Vi rekommenderar att du får dina recept förnyade i samband med ett läkarbesök. Besöket kan du boka via telefon eller via 1177 Mina Vårdkontakter eller vår app Fridhemsplans vårdcentral.
- Läkemedel som du dagligen tar och har gjort under en längre tid: Om du har en kronisk läkemedelsbehandlad sjukdom bör du gå på läkarkontroll en gång per år. I samband med läkarbesöket får du receptförnyelse för ett år (exempelvis högt blodtryck, diabetes eller astma).
- Beroendeframkallande läkemedel som exempelvis lugnande/ångestdämpande, vissa smärtlindrande mediciner eller mediciner för sömn/insomning, förnyas inte per telefon. Det bör ske vid ett läkarbesök då det är viktigt att det följs upp noga. Kontakta oss i god tid för att boka en tid – vi kan inte garantera att du kan få en tid för detta med kort varsel.
- Om du inte har möjlighet att komma på ett besök innan läkemedlet tar slut och om du under det senaste året har fått receptet utskrivet från oss på vårdcentralen, går det också bra att ringa mottagningen och lämna ditt önskemål om förnyelse av recept och i mån av tid kan en läkare förnya det, om villkoren ovan gäller. Vår målsättning är att receptet skall vara förnyat senast kommande vardag, men det kan ta upp till tre arbetsdagar att få ditt recept utskrivet, så tänk på att kontakta oss i god tid innan dina mediciner tar slut!
- Receptförnyelse via 1177 vårdguidens e-tjänster
Om du under det senaste året har fått receptet utskrivet från oss på vårdcentralen och om villkoren ovan gäller, kan du också lämna en receptförfrågan via 1177 Vårdguiden. Ibland kan dock läkaren bedöma att det krävs en bokad tid för receptförnyelse. - Telefonnummer till mottagningen: 08-12 13 35 00