Farligt stressad? Fem viktiga varningstecken

Stress
Den här tiden på året är för många en intensiv period av arbete, ur stressynpunkt en riskabel tid. Därför är det viktigt att se till att få en balans mellan jobb och fritid, och utrymme för återhämtning. Om du känner att du redan nu har svårt att känna glädje och varva ner på helgerna är det en varningssignal att ta på allvar.

Effekten av långvarig stress kan vara svår att upptäcka, eftersom det i de flesta fall handlar om symtom som kommer gradvis över längre tid. Det sker en normaliseringsprocess, där det stressade läget och de symtom som medföljer har blivit något normalt. Läget är kanske inte så mycket sämre än förra veckan, men sett över tid har det blivit värre och värre.

Viktigt att få återhämtning

Att då och då hamna i stressade situationer är en normal del av livet och arbetslivet. De första månaderna på året är nästan alltid intensiva, och det kan kännas roligt också, så länge det inte blir övermäktigt. Det viktiga är att få en balans mellan jobb och fritid, och utrymme att varva ner och återhämta sig. Det är när återhämtningen uteblir som situationen kan bli mer och mer uppvarvad, vilket har en destruktiv inverkan på hjärnan. Därför är det viktigt att hålla koll på varningssignaler, och se till att vända situationen i tid. Här är exempel på symtom och beteenden som du ska ta på allvar.

  • Du blir lätt rastlös och har svårt att komma ner i varv.
  • Du har svårt att släppa mobilen och kollar ofta om det kommit mail eller meddelanden.
  • Du reagerar på att andra känns långsamma och sega
  • Du väljer bort träning, fritidsaktiviteter och att umgås med vänner för att du inte känner att du hinner.
  • Du tar ofta ett eller flera glas vin eller annan alkohol på vardagskvällar för att kunna varva ner.
  • Du sätter dig ofta med jobbet på kvällen för att hinna det som inte blivit gjort under dagen.
  • Du har ständigt en känsla av att ligga efter – privat, på jobbet eller både och.
  • Du känner ofta dåligt samvete över att du inte hinner så mycket som du anser att du borde.
  • Du har också fysiska symtom på stress, till exempel spända axlar och huvudvärk.

Kan du inte på egen hand vända situationen bör du söka hjälp. Ju tidigare du söker hjälp, desto bättre. Då behöver vägen tillbaka inte bli lika lång.

Fem varningstecken då stress gått allt för långt

De som inte tar tag i de tidiga signalerna på brist på återhämtning, utan fortsätter att pressa sig själva kan till slut få värre problem. Då är det viktigt att söka hjälp. De allra flesta håller ut alldeles för länge, och söker hjälp först när situationen gått väldigt långt. Här finns exempel på viktiga varningstecken på att du har en allvarlig brist på återhämtning:

1. Sömnproblem, till exempel att du ligger och grubblar och har svårt att somna alternativt vaknar i vargtimmen av att tankarna snurrar.

2. Minnesproblem, som att plötsligt inte komma ihåg koder eller glömma viktiga möten.

3. Koncentrationssvårigheter, att det till exempel är svårt att fokusera på en uppgift utan att andra tankar tränger sig på.

4. Humörsvängningar, till exempel att du känner dig irriterad eller nedstämd.

5. En känsla av värdelöshet eller självmordstankar.

Om du har de här symtomen är det ett tecken på att situationen redan gått så långt att det är hög tid att söka hjälp.

Läs mer om att söka hjälp av psykolog hos Doktor.se här

  • Öppet dygnet runt
  • 365 dagar om året
  • Direkt i mobilen
Skriv in ditt mobilnummer här så skickar vi nedladdningslänk till din mobil! Supersmidigt.
Ange telefonnummer
Kontrollera telefonnummer och försök igen.
Vi samarbetar med