Nedstämdhet på våren kan vara depression

Vårdepression
Våren innebär ett dramatiskt skifte från mörker till ljus, och för många är det en välkommen förändring. Men hos vissa kan skiftet trigga en årstidsbunden depression.

Det är inte klarlagt varför vissa personer blir deprimerade vid skiftet mellan årstider. Det vanligaste är att årstidsbundna depressioner börjar på hösten, varar under vintern för att sedan gå över när det blir ljusare på våren. Men för andra blir det tvärtom, att våren för med sig en depression över vår och sommar.

Vår och sommar kan medföra fler krav

Det finns många teorier kring varför våren skulle kunna trigga en depression. Det kan vara en biologisk påverkan av ljuset, till exempel med sämre sömn eller förändrade hormonnivåer. Det kan också hänga samman med de ökade krav som vår och sommar ofta innebär, i form av att klara jobb och vardag, och dessutom hitta på aktiviteter. Det kan också kännas svårt att leva upp till normen av att vara glad och utåtriktad, och bli lycklig av vårljuset. Än så länge är detta enbart teorier och vi vet inte vad det egentligen är som ligger bakom. Kanske en kombination av flera faktorer.

Rubbade vardagsrutiner

När vi blir nedstämda och deprimerade är det lätt att vi tappar våra vanliga rutiner. Vi kanske sover mer än vanligt, hoppar över måltider, eller småäter i stället för att fixa riktigt mat. Det här året har dessutom inneburit att många aktiviteter är inställda, hemarbete och innesittande har ökat och de sociala kontakterna minskat. Det kan ha inneburit att gränserna mellan jobb och fritid, helg och vardag suddats ut, vilket gör det svårt att hålla i sunda vanor och rutiner.

Passivitet och skärmtid ger sämre energi

Det är också vanligt att nedstämdhet leder till att bli mer passiv i vardagen. Det är lätt att tänka sig att vila ska göra det bättre. En lägre energinivå kan leda till att vi hoppar över aktiviteter som vi egentligen vet att vi mår bra av. Det kan kännas skönt för stunden, men i längden gör det att vi mår sämre. I stället skapas en ond spiral av att vi blir mer passiva, och därmed mer nedstämda.

Sju tips på vad du kan göra för att få mer energi

Här finns tips på vad du kan göra för att må bättre:

  • Sök hjälp. Om du misstänker att du har en depression bör du söka hjälp.
  • Gå ut varje dag. Se till att komma ut i solljuset varje dag, gärna i form av promenader eller fysisk aktivitet.
  • Rör dig. Minska stillasittandet och rör dig flera gånger om dagen. Det kan vara pausgymmastik eller raska promenader. Du bör även få till regelbunden motion, minst 30 minuter tre gånger i veckan. Gärna utomhus.
  • Undvik alkohol. Alkohol kan förvärra symtom på nedstämdhet, och därför bör du dra ner på alkohol eller undvika det helt.
  • Ät regelbundet. Försök att hålla i sunda matvanor. Handla medvetet och välj det du mår bra av snarare än det som lockar i stunden. Byt ut godis och snacks mot sundare mellanmål.
  • Sömnrutiner. Försök att hålla i regelbundna tider för sömnen.
  • Begränsa skärmtiden. Försök att göra andra saker än att titta på skärm. Gå ut, ring en vän eller läs en bok.

Om du misstänker att du har en årstidsbunden depression kan du vända dig till oss på Doktor.se för att få hjälp.

  • Öppet dygnet runt
  • 365 dagar om året
  • Direkt i mobilen
Skriv in ditt mobilnummer här så skickar vi nedladdningslänk till din mobil! Supersmidigt.
Ange telefonnummer
Kontrollera telefonnummer och försök igen.
Vi samarbetar med