Hälsporre

Hälsporre är en smärta i hälen som uppstår när senan plantar fascia blir inflammerad på grund av för stor belastning. Plantar fasciit, som det också heter, går över av sig själv men det kan ta flera månader. Det drabbar både otränade och idrottsutövare, men risken är högst för den som är otränad.

Orsak till hälsporre

Hälsporre, eller plantar fasciit, är en ofta långdragen irritation av en senplatta i foten som heter plantar fascia. Den löper som en solfjäder under foten, från hälen och ner mot tårna och det är oftast fästet i hälen som blir irriterat av överbelastning. Överbelastningen kan bero på långvarigt stående, övervikt, promenader och löpning på hårt underlag som otränad, kanske med skor som inte har tillräcklig stötdämpning. Även idrottare kan få plantar fasciit vid för hård träning när utövandet innebär hårda stötar mot hälen, som till exempel vid långdistanslöpning. De som har höga eller låga fotvalv löper större risk. Hälsporre kan också vara ett tidigt symtom på vissa reumatiska sjukdomar.

Hälsporre som sjukdom har fått sitt namn av att hälbenet kan ha en liten utväxt som ser ut som en sporre precis där smärtan vanligen känns. Men den utväxten kan finnas där även utan symtom, och symtom kan förekomma utan utväxt, så det är missvisande.

Symtom på hälsporre

Hälsporre ger smärta under eller på insidan av hälen som känns som mest när du börjar gå. Vanliga symtom vid hälsporre är:

  • att det gör ont i hälen när foten belastas
  • smärta under hälen eller på insidan av hälen
  • smärta som är starkast på morgonen innan kroppen kommit igång
  • smärta som kan stråla ut i foten så att hela foten gör ont

I långt gångna fall kan foten göra ont även under vila. Det kan ta lång tid att läka ut inflammationen i samband med hälsporre, men de flesta är bra igen efter ett år. Det är vanligt att problem med hälsporre kommer tillbaka.

Vad kan jag göra själv?

Hälsporre går oftast över av sig självt, men läkningstiden kan ta månader. Det finns saker du kan göra själv för att lindra symtomen och i vissa fall korta ner läkningstiden. Här är några tips:

  • Undvik skor med hård sula tills symtomen försvunnit. Välj skor med tjock och sviktande sula istället.
  • Prova så kallade balansskor, de har en rundad sula vilket förflyttar belastningspunkten mer mitt under foten.
  • Använd inlägg i skorna. Det finns stötdämpande hälinlägg liksom hålfotsinlägg som kan vara speciellt bra om ditt fotvalv skiljer sig från det normala. 
  • Vid akut smärta kan smärtstillande och inflammationshämmande läkemedel användas.
  • För att träna, välja aktiviteter som inte belastar hälen lika mycket, till exempel cykling eller simning.
  • Gör stretchövningar genom att rulla foten över en tennisboll eller en halvlitersflaska med vatten. Det är också viktigt att stretcha hälsenan.

Behandling vid hälsporre

En viktig del av behandlingen är det du själv gör för att minska belastningen. Du kan också få hjälp av fysioterapeut eller sjukgymnast för att få stretchningsövningar och instruktion om hur du kan tejpa foten för att lindra besvären.

När du har mycket ont kan du använda receptfria smärtstillande läkemedel. 

I vissa fall ger läkare en kortisonspruta vid hälen, vilket kan lindra på kort sikt. Samtidigt ökar risken att du överbelastar foten, och därför brukar läkare undvika att ge sådana injektioner. Du kan även ordineras en nattskena som sträcker ut foten medan du sover. I svåra fall som inte går över kan även ett kirurgiskt ingrepp behövas.

När bör jag söka vård?

Du bör söka vård om du haft ont länge och egenvård inte hjälpt.

Hur kan Doktor.se hjälpa mig?

Vi har erfarna sjuksköterskor och läkare som kan hjälpa dig att bedöma dina symtom, ge rådgivning och behandling. Om det behövs skriver vi ut läkemedel på recept.

Frågor och svar om hälsporre

Några korta frågor och svar kring hälsporre.

Vad är hälsporre?

Hälsporre är en inflammation av senan plantar fascia som löper under fotsulan. Oftast är det fästet vid hälbenet som är ansatt.

Varför uppstår hälsporre?

Inflammationen i plantar fasciit uppstår av för hög belastning. Det kan till exempel bero på för hård träning på hårt underlag, att du stått upp länge, övervikt eller skor med för hård sula.

Senast uppdaterad: 2020-07-31
Redaktör: Ewa Lundborg - Doktor.se
Granskare: Seika Lee, medicinsk chef - Doktor.se
  • Öppet dygnet runt
  • 365 dagar om året
  • Patientavgift 0 kronor
Skriv in ditt mobilnummer här så skickar vi nedladdningslänk till din mobil! Supersmidigt.
Kontrollera telefonnummer och försök igen.
Vi samarbetar med