Löparknä

Löparknä är en överbelastning av den sena som finns längs utsidan av knät. Det ger en skärande smärta som blir värre av träning och bättre av vila. Ibland tar det lång tid att bli bra.

Vad är löparknä?

Löparknä är en överbelastning av senan längs utsidan av knät, som går från höftkammen ner till den övre, yttre sidan av skenbenet. Denna sena, eller bindvävshinna, kallas för iliotibialbandet eftersom höftbenskammen på latin heter crista iliaca och skenbenet tibia. Löparknä kan drabba både motionärer och elitidrottare, oftast den som löptränar mycket. Även cykling, längdskidåkning och andra konditionssporter kan ge den här formen av överbelastning. Löparknä kallas ibland även för långdistansknä, iliotibialbandsyndrom eller på engelska runners knee.

Orsak till löparknä

Långvarig löpning, cykling, skidåkning eller gång kan leda till att det blir mycket friktion mellan iliotibialbandet och lårbenet. Det beror på att senan gnids mot yttersidan av lårbenet i höjd med knät där en del av skelettet buktar utåt (femurkondylen). Det kan göra att den slemsäck som sitter strax under iliotibialbandet blir inflammerad, vilket ger smärta. 

Vid så kallad överpronation, när foten lutar inåt, så belastas insidan av foten vid löpning. Det gör samtidigt att friktion och belastning uppstår på utsidan av benet, mellan lårbenet och iliotibialbandet, vilket också kan ge upphov till löparknä.

Symtom på löparknä

Vanliga symtom på löparknä är att:

  • du får ont i knät (på utsidan)
  • smärtan är skärande
  • smärtan ökar under ett träningspass
  • smärtan går över efter några dagars vila

Till en början är smärtan diffus och det är ofta svårt att känna var den kommer ifrån. Allt eftersom inflammationen fortgår blir smärtan sedan skarpare och tydligare.  

Vad kan jag göra själv?

Löparknä kan bli värre av vissa aktiviteter.

Om du tidigare har drabbats, eller börjar känna av knät kan du försöka undvika:

  • att springa i nedförsbackar 
  • att cykelträna
  • att åka längdskidor i fristil

Du kan också behöva hjälp att se över ditt gång- och löpmönster, eftersom tillståndet kan förvärras av så kallad överpronation, då foten lutar inåt så att du belastar insidan av foten. 

Behandling av löparknä

Löparknä går oftast över om du vilar några dagar och sedan försöker träna lite lugnt. Börja efter vilan med att träna kortare tid, med något lägre intensitet och/eller med mindre belastning på knät än vad du normalt gör.

Om detta inte hjälper, kan det vara så att du behöver något av följande:

  • Behandling med receptfria smärtstillande läkemedel, helst sådana som har inflammationsdämpande effekt (så kallade NSAID).
  • Behandling av naprapat, kiropraktor eller fysioterapeut, som kan hjälpa till med exempelvis massage och olika slags övningar, såsom stretchövningar för att töja ut senorna kring knät. 
  • Smärtstillande behandling med kortisonsprutor i knät.  
  • En förändring av gång- och löpmönster för att minska överbelastningen på knät. 
  • En sänkning av sadelhöjden om du är cyklist, för att du inte ska sträcka ut hela knät och därmed minska överbelastningen. 
  • I mer sällsynta fall kan en operation behövas för att förlänga senan.

När bör jag söka vård?

Du bör söka vård om du har knäbesvär som inte går över trots åtgärder, och besvär som påverkar din vardag.

Hur kan Doktor.se hjälpa mig?

Vi kan hjälpa dig med rådgivning och bedömning av symtom, och vid behov med hänvisning till fysisk vård. Doktor.se har även fysiska mottagningar på ett flertal orter.

Frågor och svar om löparknä

Några korta frågor och svar kring löparknä.

Vad är löparknä?

Löparknä är en överbelastning av den sena som löper längs utsidan av knät. Friktion av senan mot yttersidan av lårbenet gör att den slemsäck som ligger under senan blir inflammerad och orsakar smärta.

Hur länge behöver jag vila mitt löparknä?

Löparknä blir oftast bättre av några dagars vila. Det är viktigt att efter vilan börja om med träning i lugn takt, gärna med kortare träningspass, lägre intensitet och mindre belastning på knät. Ibland tar det lång tid att bli bra.

Senast uppdaterad: 2021-04-19
Redaktör: Ewa Lundborg - Doktor.se
Granskare: Seika Lee, Medicinsk Chef - Doktor.se
  • Öppet dygnet runt
  • 365 dagar om året
  • Direkt i mobilen
Skriv in ditt mobilnummer här så skickar vi nedladdningslänk till din mobil! Supersmidigt.
Ange telefonnummer
Kontrollera telefonnummer och försök igen.
Vi samarbetar med