Gaser i magen

Gaser i magen märks sällan förrän vi rapar eller pruttar. Hela mag-tarmkanalen innehåller gaser som en naturlig konsekvens av att vi sväljer och att maten bryts ner. Om det samlas mycket gaser i magen kan du känna dig uppsvälld och få magknip. Besvären brukar ge med sig och de flesta behöver inte söka vård på grund av gasbesvär.

Orsaker till gaser i magen

Det finns flera saker som kan ge upphov till gasbesvär, här är några exempel:

  • att du svalt mer luft än normalt. Varje gång vi sväljer följer lite luft med
  • att du ätit väldigt mycket
  • att du tuggat tuggummi
  • att du ätit eller druckit livsmedel som kan orsaka gaser, som till exempel bönor, linser, lök. olika typer av kål (vitkål, rödkål, blomkål, broccoli eller brysselkål) fullkorn, läsk eller öl
  • att du druckit genom sugrör
  • rökning
  • oförmåga att smälta vissa livsmedel
  • att du har trög mage eller förstoppning
  • att du fått en behandling med antibiotika
  • förändrad tarmflora i tjocktarmen.

Stora problem med gaser i magen kan också kopplas till andra tillstånd, här är några exempel:

  • Celiaki/Glutenintolerans
  • Crohns sjukdom
  • Divertikulit
  • IBS
  • Laktosintolerans
  • Magsår
  • Ulcerös kolit

Det är också vanligt att få ökade problem av gaser i magen under en graviditet, särskilt mot slutet av graviditeten.

Symtom på gaser i magen

Gaser i magen upplevs olika från person till person. Mycket gaser i magen kan ge symtom som:

  • att du får uppblåst mage och kanske måste knäppa upp byxorna
  • att magen bullrar och låter
  • att du får magont eller magknip, det kan flyttas runt och stundtals göra mycket ont
  • att du rapar
  • att du pruttar

Vad kan jag göra själv?

Här är några exempel på vad du kan göra för att minska problem med gaser i magen:

  • Undvik att tugga tuggummi.
  • Undvik kolsyrade drycker och öl.
  • Sluta röka.
  • Ät mindre mängder av mat som ger ökad risk för gaser.
  • Rör på dig, det gör att gaserna flyttar sig framåt och kan pruttas ut.
  • Lägg dig på rygg och för benen upp mot magen och andas djupt så kan magknip och gaser lätta.
  • Prutta när du behöver.
  • Gå på toaletten regelbundet, så följer gaser med ut när du bajsar.

Gaser i magen – huskur

Vad som är bäst mot gaser i magen är individuellt, och du får prova dig fram till det som fungerar för dig. En huskur som ibland används är att prova pepparmynta, till exempel en varm kopp pepparmyntste eller pepparmintolja för att lindra gaser och smärtor. Vissa tycker det kan lindra, men det hjälper inta alla.

Behandling vid gaser i magen

I de fall gaser beror på något annat sjukdomstillstånd kan besvären lätta genom behandling av den sjukdomen. Vid gaser i magen rekommenderas ofta förändringar av livsstilen och kostråd för att minska mängden gas som produceras. Du kan behöva hjälp av en dietist för att få anpassade råd. Det finns även läkemedel som kan minska besvären.

När bör jag söka vård?

De flesta behöver inte söka vård på grund av gaser i magen, utan besvären går över av sig själv. Du bör söka vård om något av följande stämmer in:

  • Om du är över 50 år och får nya symtom från magen som du inte känner igen sedan tidigare.
  • Om du går ner i vikt utan orsak, eller tappar aptiten.
  • Om du förutom gaser i magen också har illamående, kräkningar, blödningar från tarmen eller feber.
  • Om du har så mycket besvär att det påverkar din vardag.

Hur kan Doktor.se hjälpa mig?

Hos oss arbetar sjuksköterskor och läkare som kan hjälpa dig att bedöma dina symtom, ge rådgivning och behandling. Om du har ökade problem med smärta och gaser i magen kan det i många fall behövas en fysisk undersökning. Doktor.se har fysiska mottagningar på flera orter.

Frågor och svar om gaser i magen

Några korta frågor och svar kring gaser i magen.

Vad ger gaser i magen?

Det finns många orsaker till att det blir mycket gaser i magen. Det kan bero på att du svalt mycket luft eller ätit mycket av livsmedel som kan ge gasbildning. Gaser i magen kan också uppkomma i samband med olika sjukdomar. Läs mer under ”Orsaker till gaser i magen”.

Hur blir man av med gaser i magen?

Du kan minska besvär av gaser i magen genom att minska mängden luft du sväljer, till exempel genom att inte röka, äta långsamt och inte tugga tuggummi. Du kan också påverka hur mycket gas som bildas genom att äta mindre mängder av vissa livsmedel, som bönor, livsmedel, lök och kål. Du bör undvika lightprodukter som innehåller sötningsmedel som kan ge gaser.

Senast uppdaterad: 2020-07-27
Redaktör: Ewa Lundborg - Doktor.se
Granskare: Seika Lee, medicinsk chef - Doktor.se
  • Öppet dygnet runt
  • 365 dagar om året
  • Patientavgift 0 kronor
Skriv in ditt mobilnummer här så skickar vi nedladdningslänk till din mobil! Supersmidigt.
Kontrollera telefonnummer och försök igen.
Vi samarbetar med