Golfarmbåge

Golfarmbåge är snarlikt tennisarmbåge, men ger istället smärta vid insidan av armbågen. Smärtan kan sprida sig till underarmen och handleden, eller i vissa fall stråla upp mot armhålan. Golfarmbåge kan bero på golf, men det är ofta andra aktiviteter som orsakat en överbelastning.

Orsaker till golfarmbåge

Golfarmbåge kallas för medial epikondylit inom vården och är ett smärttillstånd som beror på förändringar i de senor och/eller senfästen som hör ihop med fingrarnas böjmuskler. Den inflammation eller det slitage som ger upphov till smärtan sitter på insidan av armbågen.  Vanliga orsaker är överdriven belastning, till exempel kraftfulla rörelser i handled eller fingrar utan uppvärmning. 

Många som får golfarmbåge har inte spelat golf. Här är andra exempel på aktiviteter som kan leda till golfarmbåge:

  • Ensidigt datorarbete.
  • Tennis eller andra racketsporter som utförs med dålig uppvärmning, dålig teknik eller dålig utrustning.
  • Tyngdlyftning som utförs utan uppvärmning och rätt teknik kan överbelasta muskler och senor.
  • Hantverksarbeten som innebär ensidigt upprepade handrörelser som måleri, byggarbeten eller rörmokeri.

Symtom på golfarmbåge

Golfarmbåge ger symtom kan uppkomma plötsligt eller successivt över tid.

Symtomen kan till exempel vara:

  • smärta och ömhet runt insidan av armbågen
  • smärta som kan stråla ner mot handen eller upp mot armhålan
  • ömhet, svullnad och att muskelfästet blir varmt (i den akuta fasen)
  • stelhet i armbågen, och att det gör ont att knyta näven.
  • svaghet i handen och handleden
  • domningar och stickningar som kan stråla ut i fingrarna, oftast ringfingret och lillfingret

Vad kan jag göra själv?

Här är exempel på vad du själv kan göra för att lindra symtomen:

  • Vila armen och undvik att göra aktiviteter eller rörelser som gör ont.
  • Försök att använda armen som vanligt i vardagen, men sluta om det gör ont.
  • Att kyla området som gör ont kan hjälpa. Till exempel 15-20 minuter åt gången, 3-4 gånger om dagen. Se till att isklampar är invirade i tyg (till exempel ett örngott eller en kökshandduk) för att inte kylskada huden.
  • Receptfria smärtstillande tabletter eller receptfri gel mot inflammation och smärta kan hjälpa.

Du kan förebygga golfarmbåge och nya besvär genom att:

  • Stretcha och träna dina underarmsmuskler. Fråga din läkare eller fysioterapeut om lämpliga övningar för dig.
  • Värma upp ordentligt och stretcha innan aktiviteter.
  • Se till att du använder rätt teknik för den aktivitet du utför.
  • Se över din utrustning. Om du har äldre golfklubbor kan det vara läge att byta till nyare och lättare modeller. Om du spelar tennis, se till att ditt racket har rätt storlek för dig. Ett för litet eller för tungt racket kan ge armbågsskador.
  • Lyft alltid med rätt teknik, nära kroppen och med raka och fasta handleder så du inte överanstränger armbågen. 
  • Undvik monotona rörelser och ta många pauser.
  • Använd gärna verktyg och redskap med förstorade grepp.
  • Vila när du blir trött. När du känner att det börjar göra ont ska du vila.

Behandling vid golfarmbåge

Golfarmbåge går ofta över av sig själv med receptfri smärtbehandling, vila och lugna rörelser. Tips på åtgärder för egenvård finns under ”vad kan jag göra själv”. 

Din läkare kan också föreslå att du använder ett så kallat epikondylitbandage som du kan använda vid behov när du ska utföra rörelser med armen. Det kan också vara av värde att få hjälp av läkare eller fysioterapeut med övningar för att stretcha och träna upp musklerna. 

När bör jag söka vård?

Om du har symtom på golfarmbåge och inte blivit bättre inom några veckor bör du söka vård.

Sök vård direkt för att utreda vad som ligger bakom symtomen om något av följande stämmer in:

  • om din armbåge är varm och inflammerad och om du har feber
  • om du inte kan böja armbåge
  • om din armbåge ser annorlunda ut än den brukar
  • om du misstänker att du har brutit ett ben

Hur kan Doktor.se hjälpa mig?

Hos oss arbetar erfarna sjuksköterskor och läkare som kan hjälpa dig att bedöma dina symtom och ge rådgivning. Vi har även fysiska vårdcentraler på ett flertal orter som du kan vända dig till för behandling.

Frågor och svar om golfarmbåge

Några frågor och svar kring golfarmbåge.

Vad är golfarmbåge?

Golfarmbåge är ett smärttillstånd som oftast beror på överbelastade muskelfästen. Vanliga symtom är smärta runt armbågens insida, som kan stråla ner mot handen eller upp mot armhålan. Golfarmbåge är snarlikt tennisarmbåge, som istället ger smärta på utsidan av armbågen.

Senast uppdaterad: 2021-06-11
Redaktör: Ewa Lundborg - Doktor.se
Granskare: Seika Lee, Medicinsk Chef - Doktor.se
  • Öppet dygnet runt
  • 365 dagar om året
  • Direkt i mobilen
Skriv in ditt mobilnummer här så skickar vi nedladdningslänk till din mobil! Supersmidigt.
Ange telefonnummer
Kontrollera telefonnummer och försök igen.
Vi samarbetar med